Anst vs Hoop - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Anst vs Hoop - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Anst vs Hoop

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

27 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

Mijmerend uit het raam kijkend van de trein richting Chiang Mai denk ik terug aan een gesprek met de vader van Sanne in Bangkok. Hij generaliseerde de aard van de continenten door er een term op te plakken. Zo is volgens hem in Europa iedereen bang om te verliezen wat we al hebben, het continent van de angst. In Azië gaat alles elke dag alleen maar beter. In de slipstream van het economische succes van China en India beginnen nu ook omringende landen zoals Thailand te profiteren. Azië is het continent van de hoop. Misschien is dat een mooie terminologie om de sfeer hier te vergelijken met die in Europa; angst versus hoop.

Gisteren zijn we naar Chian Mai gereisd met de trein, een 12 uur durende trein reis naar het noorden van Thailand. De term boemeltreintje is hier treffend. Het lijkt wel alsof de spoorlijn ooit scheef en hobbelig aangelegd is want het treintje zwiept alle kanten uit. De airco stond op 16 graden dus we hebben met een dikke trui in de trein gezeten. Erg comfortabel is het niet maar we hebben wel de prachtige binnenlanden van Thailand gezien. Uitgestrekte rijstvelden worden afgewisseld met kleine dorpjes en grote jungle gebieden.

Uitgehongerd, we hadden geen eten meegenomen in de trein en kregen maar een klein beetje in de trein, kwamen we om 20:30 uur aan in Chiang Mai. Heerlijk gegeten bij een restaurantje op de Night Market en daarna nog naar een grappig cafétje geweest vlakbij ons hostel. Het laat zich het best omschrijven als De Plaats 2.0 in Chiang Mai. Een live blues band speelt jaren 60 liedjes en we raken aan de praat met een meisje uit Argentinië en een jongen uit Madrid.

Vandaag reizen we naar Pai, een plaatsje waar we nog nooit van gehoord hadden voordat we in Bangkok kwamen en wat ook in geen enkele reisgids staat. Iedere backpacker waar we mee gesproken hebben begint erover, het lijkt erop dat dit een bijzondere plek is met een relaxte sfeer.

We zijn benieuwd,

Juul & Philippe

• 27 Juli 2015 - 08:33

Geert Ehrismann:

Mijmerend en starend naar het vale dak van de nieuwe woonkamer en geconfronteerd met de vaagbeige kleur van wand en plafond stel ik vast dat ik trots ben op jullie die deze kleurrijke reis maken. Ik vind het erg leuk om te lezen wat er zoal door je heen gaat en wat jullie beleven. Vergeet niet om vooral ook te reizen en de verslaglegging niet als een verplichting te gaan ervaren. Je bespiegelingen op wereld-economisch vlak zijn herkenbaar. Grote vraag is echter of er ook een volksaard/ godsdienstige overtuiging ten grondslag ligt aan deze levenshouding...Kip-ei-discussie?
    liefs van je pa

• 27 Juli 2015 - 10:54

Opa, Oma En Tante Piet:

Wat ontzettend leuk om alles van jullie belevenissen te lezen. Het lijkt er op dat jullie geen moment stilzitten en heel erg veel ondernemen. Af en toe een rustdag lijkt ons ook geen overbodige luxe. Jullie een dikke trui aan in de trein i.v.m. de airco, wij hier omdat we nou eenmaal in Nederland wonen!!!!!!!
    Heel veel liefs en een fijne dag vandaag. XXX

• 28 Juli 2015 - 00:02

Marleen:

Ha lieverd

Joh...je hebt me aan het denken gezet. Mooi onderwerp om alle continenten een eigenschap te geven.
    Europa en angst voor verlies...kan ik me voorstellen. Maar dan moet er wel regelrechte paniek zijn in Noord-Amerika. Of Azie het continent van de hoop is, weet ik niet.
    Ik leg alvast een flesje wijn klaar.........als je terug bent maken we een vuurtje en zetten we een boompje op.

Veel plezier

xxxx Marleen

• 28 Juli 2015 - 15:30

Hanneke Vernooy:

Heel mooi die benamingen van deze twee continenten.
    Ik hoop dat jullie "zonder angst" verder gaan genieten van deze prachtige reis.
    Heel bijzonder en ook fijn om het met jullie mee te mogen beleven.
    liefs mam

• 28 Juli 2015 - 17:54