Mekong - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Mekong - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Mekong

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

30 Juli 2015 | Laos, Muang Pakbèng

De Mekong rivier is 4350 km lang, loopt door China, Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam en is van vroeger uit de belangrijkste handelsroute in zuidoost Azië. Het is deze rivier waar we nu op varen terwijl ik dit schrijf. We zitten op een zogenaamde ´slowboat´een dunne boot van ongeveer 40 meter lang, in felle kleuren beschilderd en met Perzisch ogende gordijntjes aan de open kozijnen. Hij staat helemaal vol oude grijze autostoelen waardoor er maar een smal gangpad overblijft. Achterin zit een wc, die doorspoelt met bruin rivierwater en daarnaast ligt een enorme stapel rugzakken en koffers. Daar bovenop liggen een stuk of 10 Lao (inwoners van Loas) te slapen. Een beetje brutaal maar ook wel grappig. Het is deze boot waar we mee van Chang Kong naar Luang Prabang varen. Gisterenavond zijn we met een busje naar Chang Kong gereden, een helse rit van 8 uur door de bergen. We hebben overnacht in een smoezelig geusthouse aan de oever van de Mekong. We sliepen op een kamer waar je uit achterdocht toch even onder het matras kijkt of er niet een mierennest inzit en waar overal dode en levende insecten zitten. Ook stond er een geel uitgeslagen oude koelkast, toch maar even de deur open doen om te kijken wat er in zit, toch? Ik deed hem open en hoorde een doffe plop. Vanuit het rubber dat de deur sluit viel een dikke dode gekko op de grond.

Toch vrij goed kunnen slapen en vanochtend de grens overgegaan naar Laos, erg leuk om naar een nieuw land te gaan. Na een vele uren durend gehannes met papieren, foto’s en visa’s zaten we eindelijk op de boot. Deze boot brengt ons in 2 dagen naar Luang Prabang, vanavond overnachten we in een klein vissersdorpje waar we anders nooit zouden komen, spannend en leuk.

Als ik opkijk voel ik een aangenaam windje langs mijn gezicht trekken. De kapitein maakt net een onverwachte bocht naar rechts om aan te meren bij een klein vissersdorpje. Kleine houten hutjes bedekt met roestige golfplaten vormen op de oever een kleurrijke collage. Waarschijnlijk komen er nog een paar Lao aan boord (als er maar niet teveel op onze koffers gaan liggen;) De tocht is werkelijk adembenemend mooi. Hij voert dwars door de jungle van Laos en soms passeren we een dorpje afgewisseld met de vissers zelf die op hele dunne bootjes met netten zitten te vissen. Wat is dit een fijne manier om op een rustige manier kennis te maken met Laos. (bedankt voor de tip Coen!)

Inmiddels is de boot terug de rivier op gedraaid en maakt weer snelheid. We zijn erg benieuwd naar wat Laos te bieden heeft. Luang Prabang schijnt de mooiste stad van zuidoost Azië te zijn waar we morgen na een tweede boottocht aankomen aan het einde van de middag. Na het heerlijke eten in Thailand zijn we erg nieuwsgierig naar de keuken van Loas. Vanavond zullen we er voor het eerst kennis mee maken.

Liefs Juul & Philippe

• 30 Juli 2015 - 15:16

Geert Ehrismann:

Wat een mooi geschreven stuk wederom zoon!Door de letters heen hoor,voel,zie en ruik ik de belevenissen.
    Hier is het verschrikkelijk slecht weer maar morgen wordt het beter. Veel te druk met het inruimen van het atelier waardoor het niet prettig was voor mij. Gelukkig was ik alleen en dat was eigenlijk al meer dan genoeg. Volgende week met je moeder naar Kroatië! Ik blijf jullie belevenissen graag volgen.
    Enjoy!
    Geert

• 30 Juli 2015 - 17:31

Reno:

Yeaaah, Laos! Mijn visualisaties zijn heel fijn. Ik geniet met jullie mee!

• 30 Juli 2015 - 18:45

Agvogels:

hoi lieve schatten.
    Wat een prachtige reis,dit is voor ons allemaal niet te bevatten.maar we zijn wel heel blij voor jullie,
    en kunnen alleen maar zeggen,geniet geniet,en pas goed op je zelf
    dikke kus van opa en oma.gemert.

• 31 Juli 2015 - 08:02

Greet:

Wat een avontuur jongens.
    Dit staat op je netvlies gebrand, en vergeet je nooit meer.
    Ik zie het zo voor me, waar jullie allemaal doortrekken en beleef mijn reizen ook weer opnieuw!
    Bedankt!

Liefs Greet