Mondkapjes - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Mondkapjes - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Mondkapjes

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

16 Augustus 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vietnamese vrouwen hebben een in westerse ogen bijzonder schoonheidsideaal. Hoe bleker hoe beter. Waar in Europa een gezond bruin tintje aantrekkelijk gevonden wordt is hier een tegen de Engelse ziekte aan grenzende witte huid sexy. Het effect hiervan is dat vrouwen die een functie hebben waarbij ze veel buiten en dus in de zon zijn uit alle macht proberen blootstelling aan een enkel zonnestraaltje te voorkomen. Het komt dan ook geregeld voor dat wij -met stomme verbazing- vrouwen met zonnebrillen over het strand zien sjouwen met lange broek, trui en vest, dikke sokken, handschoenen, hoed en nu komt het; een mondkapje.

Mondkapjes zoals wij die kennen om de longen te beschermen tegen stof bij verbouwingen of mondkapjes die gebruikt worden in ziekenhuizen ten behoeve van de hygiëne zijn het niet. Het is een soort gezichtmasker dat van ruim onder de kin tot net onder de ogen komt en met twee elastiekjes aan de oren wordt vastgehaakt. Er zit op de hoogte van de neus en mond een holte in om te ademen van ongeveer 15 centimeter hoog waardoor een eendachtig beeld ontstaat. Dit in combinatie met de kenmerkende foute Aziatische patronen en kleuren maakt samen een onooglijk lelijke en bizarre combi. Overal zie je vrouwen met deze weerzinwekkende ‘mondkapjes’ in de meest bizarre kleuren combinaties. Fluorgeel mondkapje met roze Hello Kitty tekens gecombineerd met gifgroene plastic hoed, paarse broek, blauw vest en dikke witte sokken met poesjes motief in afgetrapte Mega Mindy slippers. Een waar genot om naar te kijken..

Gisteren zijn we aangekomen in Ho Chi Minh City ook wel Saigon genoemd. We hebben de stad een beetje verkend en de eerste indruk is overweldigend. Wat een complete chaos. Er wonen 8 miljoen mensen hier en iedereen heeft een scooter. Kruispunten zijn enorm chaotisch omdat iedereen regels negeert en zich gewoon door het verkeer heen duwt. Op iedere hoek van de straat staan eetkraampjes en marktjes. Na de relatief rustige afgelopen dagen moeten we even wennen aan de overweldigende chaos van deze stad maar het is ook erg leuk. Vandaag bezoeken we het oorlogsmuseum en verkennen de stad verder.

Liefs Juul & Philippe

• 16 Augustus 2015 - 07:48

Geert:

Wat een leuke chaos in deze stad. Een chaos om van te genieten. " rare jongens die vietnamezen" zullen jullie denken neem ik aan. Hier is het heerlijk toeven na de intense hitte van de afgelopen week. Nu zo rond de 30 en ik lig wakker teerden in de hangmat terwijl je moeder luidsnurkend de camping verblijdt met dat poezelige varkwnsgereutel. Volgende week rijden we alweer terug en wacht het volgende werkje waar ik vil verwachting naar uitkijk. Mede omdat de bouw Hoe dan ook een slag gaat maken deze periode. Liefs pa

• 16 Augustus 2015 - 08:57

A.vogels:

hallo schatten,hier geen mondkapjes,maar wel een grote paraplue,voor jullie weer een grote verassing,en wij kennen dit al,regen ,maar de verwachtingen zijn goed,niet klagen dus,de boerenzijn er blij mee en moet het nog wel een paar dagen regenen.wij kunnenwel weer genieten als het zonnetje er is ,hebben altijd vakantie toch.mannen veel liefs van opa en oma.

• 16 Augustus 2015 - 14:08

Carry:

Liep een beetje veel achter met lezen en begrijp dat jullie - van welke kant je het ook bekijkt - enorm veel weerstand opgebouwd hebben. Smakelijke en onsmakelijke maar kleurrijke vermeldingen genoeg! Jullie zullen het vast heel leuk hebben en zorg er maar voor dat jullie gezond en wel overeind blijven. Geen bijzondere of enge beestjes ontmoet en dan bedoel ik niet een ordinaire kakkerlak.
    Moest lachen om jullie foto op Facebook: Twan is "enorrum sjaloers" op jullie jonge slanke lijven en loopt sindsdien rond als een oude mopperkont. Maar hij komt er wel weer overheen.
    Heel veel reisplezier verder en geniet ervan!
    liefs, Carry

• 17 Augustus 2015 - 17:53

Liesbeth:

Hoi reizigers,
    Wat een verhalen. Veel is voor mij herkenbaar omdat je plaatsen aandoet waar ik ook was. Ben heel benieuwd naar je reactie na je museum bezoek.
    Ik vond dat confronterend. Dingen die je uit de Amerikaanse media kent, zijn daar ineens anders. Ga je ook de Vietcong tunnels bezoeken?
    nog heel veel plezier.
    liefs liesbeth