Tanja Toraja - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Tanja Toraja - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Tanja Toraja

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

30 Juli 2016 | Indonesië, Rantepao

Tanja Toraja is letterlijk vertaald: de mensen hoog uit de bergen. Na een vreselijk lange busreis die veel langer duurde omdat onze bus 2 keer kapot ging zijn we naar Rantepao gereisd een paar dagen geleden. Dit stadje is een mooie plek centraal gelegen in het gebied wat het een goede uitgangspositie maakt om vanuit te verkennen. Bij aankomst ontmoette we een gids met Nederlandse roots (hij heet Hendrik Vogelsen) waar we ons meteen prettig bij voelde en met hem hebben we gisteren een begrafenis ceremonie bezocht.

De Tanja Toraja geloven dat de zie, van een overleden persoon oas opstijgt naar de hemel na een ceremonie. Deze ceremonies zijn alleen behoorlijk kostbaar en daarom komt het vaak voor dat een overledenen meerdere jaren letterlijk in de woonkamer ligt te wachten totdat hij of zij echt begraven kan worden. Ze conserveren het lichaam en dat staat dan dus tot er genoeg gespaard is voor de ceremonie in huis. Bij de ceremonie die 4 dagen duurt worden ontzettend veel buffels en andere dieren geofferd omdat ze geloven dat de opstijgende ziel van deze dieren de ziel van de overledene als het ware mee kunnen nemen naar de hemel.

Ter plekke moesten we een donatie geven aan de familie in de vorm van geld (gelukkig geen buffel). En hebben we koffie met hen gedronken. Ondertussen komt de ene naar de andere familie in traditionele kledij in stoeten aangelopen en doneren een varken, buffel of allebei. De dieren worden voor onze neus geofferd en meteen geslacht. Heftige beelden. Een aantal dieren worden meteen gebruikt voor de lunch. Volgens onze gids worden afhankelijk van hoe belangrijk iemand is 60 tot 600! buffels gedogferd voor een persoon.

Na dit bijzondere ritueel te hebben bijgewoond zijn we per scooter door het gebied gereden en hebben we meerdere graven bezocht waar na de ceremonie de lichamen begraven worden. Het likt alsof de tijd hier heeft stil gestaan. Wat een vredig landschap en mooie dorpjes. Mensen zijn allemaal in de rijstvelden aan het werk en er is nauwelijks verkeer. Erg fijn om door dit gebied te rijden en een beetje rond te kijken.

Vandaag beginnen we aan een tweedaagse trekking door het gebied waarbij we overnachten in een klein Tanja Toraja dorpje.

Liefs Juul

• 30 Juli 2016 - 08:19

Marionette:

Lieverds, via de gezinsapp kwamen er ook foto's binnen die er voor zorgen dat ik het verhaal nog meer kan mee beleven. Slachten van offerdieren lijkt me bijzonder heftig. Ik hoop dat het geen nare dromen tot gevolg heeft. Van streng katholiek Filipijnen naar Hindoeïsme ? Of welk geloof wordt hier 'gerespecteerd'? Alle liefs, Mamionette