Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Medellin

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

25 Juli 2017 | Colombia, Medellín

Medellin is de tweede stad van Colombia, 3 miljoen inwoners, het ligt in een dal tussen twee bergen in en is ontzettend uitgestrekt. Dit is de stad waar Pablo Escobar (grootste drugsbaron aller tijden) het over grootte deel van zijn zaken regelde. Tot begin jaren 90 werd de stad hierdoor overheerst en er heeft lange tijd een drugsoorlog gewoed. De hoofdstad van de cocaïne kwam ten einde met de dood van Pablo in 1993 en de stad heeft zich sinds dien erg leuk en snel ontwikkeld.

De stad heeft sfeer! Ondanks de oerlelijke gebouwen, het lijkt wel alsof ze allemaal niet af zijn, is er overal een gezellige leuke sfeer. We kwamen aan in het weekend op een vrijdagavond en het was niet normaal druk op straat, alle cafés zaten bomvol en er werd vrolijk salsa gedanst. ‘Eindelijk een stad die leeft’ zeiden we tegen elkaar.

De eerste dag in Medellin, ook wel stad van de lente genoemd vanwege het prettige gematigde klimaat, zijn we naar een kabelbaan geweest. Beetje raar inderdaad in een stad, maar ze hebben een kabelbaan gebouwd om de arme buurten hoger op de berg te verbinden met het centrum van de stad beneden in het dal. Een heuse skilift midden in de stad. We zijn helemaal naar boven gegaan en zagen onderweg erg schrijnende armoede overal, niet fijn om te zien. Boven konden we met nog een kabelbaan en we dachten waarom niet nog een keer. Geen idee waar we heen gingen kwamen we uiteindelijk in een natuurpark terecht. De vegetatie is heel erg Alpen achtig waardoor we zomaar in Zwitserland of Frankrijk hadden kunnen zitten. ‘S avond opstap geweest met 2 Nederlanders en 2 Belgen en een leuke avond gehad.

De volgende ochtend zijn we naar Guatapé gereisd op 2 uur afstand van Medellin. Een hele grote rots die in een heel mooi gebied ligt met allemaal kleine meertjes. Een heel mooi uitzicht over een heel Europees ogend landschap. Heel lekker wel om even uit de drukte van de stad te zijn en mooie dorpjes te bezoeken. We hebben daar ook een scooter gehuurd en heerlijk rond gereden door een Spaans achtig landschap. Ook heerlijk gezwommen in een bergbeekje.

De eerste indruk van Colombia is erg leuk. We zijn benieuwd naar het vervolg. Nu zitten we op het vliegveld te wachten op het vliegtuig dat ons naar Cartagena gaat brengen. Naar men zegt de mooiste stad van Colombia. Het ligt aan de kust in het Noorden.

Liefs Juul en Phil

• 25 Juli 2017 - 16:34

Hanneke:

Ha lieverds, fijn te horen dat Colombia zo leuk en mooi is en dat jullie eindelijk in een drukkke maar gezellige stad Medellin zijn. Ik heb al wat foto's gezien en het ziet er leuk uit.
    Cartagena heb ik al gegoogeld en dat ziet er helemaal fantastisch uit.
    Hier is alles goed maar het weer is naatje pet. We hopen dat het komende week beter wordt als ik naar zee ga.
    Goede vlucht zometeen en genniet lekker verder daar.
    Dikke kus, Han

• 25 Juli 2017 - 18:08

Liesbeth:

hoi heren
    Alweer zoveel bijzondere dingen.
    Hier in Nederland is het wat minder weer maar als het draag is, is het best te hebben.
    Geniet lekker verder.
    Veel groeten Liesbeth

• 25 Juli 2017 - 21:45

Geert:

Colombia...een unieke plek in de wereld lijkt me.
    Pablo heeft er zeer bijzondere zaken gedaan en bovenal veel sympathie gegenereerd bij de localo's. Een prestatie op zichzelf.
    Duik vooral ook de wouden in vanwaaruit de productie geregeld werd.
    Liefs
    Pa

• 25 Juli 2017 - 22:01

Peter Houtman:

Medellin, daar ben ik pakweg 30 jaar geleden ook geweest binnen mijn drie maanden periode in Colombia. Veel in de bergen en oerwouden geweest en met Colombiaanse families opgetrokken. Een bijzonder land met een bijzondere natuur en sfeer, dat altijd een plekje in mijn hart heeft.
    Jullie springen dit bijzondere land wel wat snel door wat mij betreft.
    Fijne reis en lieve groet van Peter

• 25 Juli 2017 - 22:01

Mamionette:

Ik probeer me voor te stellen hoe dat zal zijn, de Alpenwei in Colombia maar mijn fantasie schiet tekort. Hoop dat jullie wederom een goede reis hebben naar een mooie plek. Overigens is armoede altijd schrijnend
    Het leven is niet eerlijk en zeker als reiziger word je daar mee geconfronteerd. Alle indrukken neem je mee als ervaringen voor het leven
    Alle liefs xxx

• 26 Juli 2017 - 20:45

Vogels:

lieverds,
    wel weer fijn om na een paar dagen weer wat van jullie te kunnen lezen,medellin is zo te lezen ook geweldig,gaat het met jullie ook zo geweldig,zal best wel,hier is alles oke .maar geniet wel van elke dag
    knappers,groetjes van ons,opa en oma.