Treshersharks - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Treshersharks - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Treshersharks

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

16 Juli 2016 | Filipijnen, Malapascua Island

Overal op het strand en in de zee van Malapasqua liggen kleine en grotere witte visbootjes stil in de zee of op het strand. Allemaal hebben ze aan weerskanten drijvers van bamboe om ze stabieler te maken. Afhankelijk van de grootte van de boot zijn de bamboe stengels wel tot 10 meter lang. Aan sommige boten wordt onderhoud gepleegd andere worden gerenoveerd en een enkele opnieuw gebouwd. Alles met de hand want elektrisch of motorisch gereedschap is er niet. Voor ons hostel zit ik nu op het strand en tel 46 van deze bootjes.

Eerder vandaag zaten we op een dergelijke boot. Om 04:15 uur ging de wekker om in het ochtendlicht met treshersharks te duiken. Met een prachtige zonsopgang voeren we naar de locatie waar deze haaien bijna elke ochtend vanuit de diepzee naar boven komen om zich te laten wassen door andere vissen die de parasieten van hun lichamen eten. Het zijn haaien van zo'n 3,0 meter lang met grote mooie ogen en een hele lange dunne staart djie ze gebruiken om te jagen. In de diepzee jagen ze door hun staart als zweep te gebruiken. Ze zwemmen dan langs een grote schol vissen en zwiepen met hun staart tot ze er eentje raken. Hoe cool en bijzonder om deze prachtige dieren van zo dichtbij te zien. Ze komen naar zogenaamd ' cleaning stations', een soort viswasstraat, die altijd op dezelfde plek is en laten zich niet door duikers afschrikken. Vanuit de verte zie je ze als schimmen op je af zwemmen waarna ze een meter of 3 voor je afbuigen en rondjes zwemmen in de wasstraat. Meerdere malen hebben we ze gezien en op het hoogte punt 3 tegelijk!

Het is heerlijk om na de drukke heftige Aziatsiche steden op dit piep kleine eilandje te zijn. Eergisteren zijn we hier vanaf Cebu City naartoe gereisd. De meest idiote rit die je je voor kan stellen en we hebben meerdere malen een bijna botsing gevoel gehad maar gelukkig ging het allemaal net goed. Al richting het noorden rijdend zagen we voor het eerst de schoonheid van de Filipijnen. Langzaam maar zeker werd het rustiger en mooier.

Dit eilandje is piepklein en op en top tropisch. Kraakhelder water, heel veel palmbomen en prachtig weer. Gisteren zijn we in ongeveer 2 uur het eiland helemaal rond gelopen en kwamen door hele kleine vissers gehuchtjes waar je ineens midden door leven van alle dag loopt. Erg mooie tocht. Het is heerlijk om lekker te genieten van de zon, de zee en het strand en vandaag hebben we besloten om nog een dagje langer te blijven:)

Liefs Juul

• 16 Juli 2016 - 18:37

Marionette:

Wauw ! Ik zou zeker een dagje langer blijven als ik die foto's zie. Superindrukwekkende ervaring om met haaien rond te zwemmen, lijkt me. Jullie uitstraling spreekt boekdelen, mooi om het genieten te zien 'neerdalen'. xxxMamionette

• 17 Juli 2016 - 09:44

Daan:

Gaaf hoor! Leuk hè tussen de haaien zwemmen, zo'n machtig mooie dieren. Leuk om weer wat van jullie te lezen. Kus Daan

• 17 Juli 2016 - 10:00

Oma En Opa:

Goede morgen,
    Mooie stranden,mooi weer,mooie mannen,maar vooral dat jullie zo genieten.
    Wij zitten nu aan het ontbijt met ons daan en nena,gezellig.
    groetjes en een dikke kus van ons OPA enOMA.

• 17 Juli 2016 - 10:21

Hanneke:

He mannen, wat bijzonder, duiken met haaien. Ziet er beetje eng uit maar heb van jullie begrepen dat ze niet gevaarlijk zijn. Ik begrijp heel goed dat jullie nog een dagje langer blijven op dit eiland. Een waar paradijsje.
    geniet er nog van. Liefs Hanneke

• 17 Juli 2016 - 11:48

Karin:

WooooW super mooi!! Hoezo weggaan, een dagje of twee langer blijven kan echt geen kwaad ;-)
    Liefs uit Eindhoven xx
    ps geloof het of niet...het regent hier niet meer