Heenreis - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Heenreis - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Heenreis

Door: Juul & Philippe

Blijf op de hoogte en volg Juul

30 Juni 2013 | Jordanië, Amman

Hallo allemaal,

Vroeg vertrokken richting Schiphol om onze reis door Jordanië te beginnen! We werden door Hanneke en Sophie, de moeder en zus van Philippe, gebracht. Nieuw voor mij was dat je tegenwoordig zelf je bagage in moet checken, je moet dus zelf je boardingpas scannen en er zelf zo´n grote stikker aanhangen. Iets wat philippe niet helemaal begreep, want na 10 min was hij nog bezig…. Toen we de controle hadden gepasseerd eventjes lekker koffie gedronken bij Starbucks. We moesten nog anderhalf uur wachten voordat we zouden vliegen. Om 8:00 vlogen we vanuit A´dam richting Paris Charles De Gaulle. We waren nog niet opgestegen of we gingen alweer dalen. Wat is Europa eigenlijk toch klein. Eenmaal aangekomen in Parijs zouden we nog 4 uur moeten wachten voordat we naar Jordanië zouden vliegen. Het plan was om snel even naar parijs te gaan om even koffie te drinken onder de Eifeltoren, zeker aangezien Juul nog nooit in parijs is geweest. Ik zeg is omdat we het uiteindelijk niet gedaan hebben omdat het te ver weg en ook nog redelijk prijzig was voor twee backpakkers. We hebben uiteindelijk de tijd maar rond de gate doorgebracht waar Juul opdat moment al begon te klagen dat hij niet in de zon wilde zitten omdat het te warm was…. hmm dat wordt nog wat in de 35 graden van Jordanië. Rond 14:00 vertrokken we van Parijs in de richting van Amman. De vlucht was soepel verlopen en we kwamen om 19:40 aan in Amman; de hoofdstad van Jordanie. Hier is het een uur later. 20 min later hadden we de douane controle overleeft en onze bagage in de hand. Eenmaal het vliegveld uitgelopen hadden we een bus gevonden die ons naar het centrum van Amman kon brengen. Dit was al een avontuur op zich vond. Verkeersdrempels op de snelweg, verkopers op de snelweg en wat ons opviel overal langs de weg zaten theekraampjes. Toen we in het centrum aankwamen wisselde we van bus naar taxi om naar ons hotel te komen. De taxichauffeur was hoogst vriendelijk, Juul heeft heel zijn familie leren kennen via foto´s op zijn mobiel. Wist jullie trouwens dat het kon sneeuwen in Amman, kregen we ook nog wat filmpjes over te zien. Toen de taxichauffeur weer is een keer op de weg keek, waren we verkeerd gereden. Hij wist de weg gewoon niet. Gelukkig heeft hij het uiteindelijk toch kunnen vinden. Juul was uiteindelijk degene die de weg had moeten uitleggen… Bij het hotel aangekomen wilde de pannenkoek ook nog is extra geld krijgen terwijl wij hem de weg hadden gewezen haha.
Leuk hotel midden in het centrum, erg vriendelijke mensen die ons meteen op weg hielpen en ook een leuk restaurantje aanbevolen. Hashem restaurant, een steegje vol met tafels en stoelen en op een aantal plekken kleine keukentjes waar verschillende gerechten worden gemaakt. Je moet brutaal zijn om ergens plek te vinden en gewoon gaan zitten als de mensen opstaan. Een van de (mannelijke) bediening medewerkers veegt grof de tafel schoon en gooit (letterlijk) een paar dunne naanbroden op tafel. We bestellen maar wat, een kaart is er niet, zonder te weten wat we krijgen. En wat was het lekker! Het lekkerste van alles vond ik de hummus, kikkererwtenpasta. Zo lekker krijg je die denk ik nergens. Verder kregen we nog een ander bonengerecht en falafel.
Erg moe van de reis terug gelopen naar het hotel en daar nog tour door Amman geregeld om de stad te leren kennen.

Groetjes Juul & Philippe

• 01 Juli 2013 - 13:33

Marian:

Vegetarisch geworden? Goed bezig!

• 01 Juli 2013 - 13:46

Hanneke:

Ha Juul en Phil,
    Wat is het leuk om jullie van zo dicht bij te volgen. Ik geniet ervan.

• 01 Juli 2013 - 16:02

Liesbeth:

Ha Juul
    Jij zoet het lekker verderop. Goed dat de reis vlot verliep. Was het overstappen op Charles de Gaulle makkelijk gegaan? Ik hoop dat jullie veel gaan zien en beleven en Petra zal je ook wel aandoen. Vond ik super.
    Groeten Liesbeth

• 01 Juli 2013 - 18:08

Marionette:

Lieverds,
    Grappig om bij mezelf te merken dat ik ga lijken op oma en opa als het gaat om de behoefte om mee te lezen/beleven met jullie! Ik proef (bijna) de sfeer die jullie schetsen...vraag je om het recept van de humus ? Het is raar stil in huis, papa en ik zijn beiden trots op jullie én ook wat melancholisch gestemd. Wij worden meer en meer toeschouwer ipv deelnemer...véél foto's maken en onze melancholie nemen wij graag op de koop toe.

xjes, mams Marionette