Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Amman

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

01 Juli 2013 | Jordanië, Amman

Hallo allemaal,
Vanochtend ontbeten in het hotel, een Arabisch ontbijt met; tomaat, komkommer, paprika, feta, ei, hummus en naanbrood, heerlijk! Philippe vertelde dat hij om 05:00 uur wakker werd van het eerste gebed van de moskeeën. Vandaag hebben we een tour door Amman gemaakt met een gids. Een aardige man van rond de 60 die ons overal naartoe gebracht heeft. Van mijn vader heb ik geleerd dat dit soort momenten altijd een uitgelezen kans is om meer over een land te weten komen. Ik volgde zijn voorbeeld en heb het hieronder kort opgesomd.
Een aantal feiten. Er wonen 6,5 miljoen mensen in Jordanië waarvan 2,5 miljoen in Amman. Het gemiddelde inkomen ligt rond de 400 euro per maand. De prijs van benzine is 0,95 euro/liter. 92% van de bevolking is soennitisch moslim, 6% is christen. Er heerst vrijheid van godsdienst. De gemiddelde levensverwachting van een Jordaan is 80 jaar en de gezondheidszorg en het onderwijs zijn goed ontwikkeld. Als je voor de overheid werkt krijg je allerlei extraatjes zoals gratis gezondheidszorg en onderwijs. De zondag van ons is hier de vrijdag, ze hebben hier dus weekend op vrijdag en zaterdag!?
We zijn vandaag bij het Jordan Museum, Automobile Museum, Blauwe moskee, Citadel en de zwart-witte moskee geweest. Het automobile museum is een tentoonstelling van alle auto’s van de koning van Jordanie en dat zijn er een hoop. Er stonden daar de meest luxueuze en zeldzame auto’s bij elkaar met een waarde van tientallen miljoenen. De leukste vond ik een Renault 8 Gordini uit 1967.
Bij de blauwe moskee, de grootste van Amman hebben we koffie zitten drinken met onze gids totdat de mis afgelopen was. Dat zie je heel veel mannen doen, heel relaxed ergens zitten koffie drinken en sigaretten roken. Van binnen was de moskee heel basic maar mooi ingericht en er hing een erg ontspannen sfeer. Hier en daar lag of zat iemand rustig in een hoekje voor zich uit te staren, te bidden of te kletsen. Bijzonder om te zien.
Het citadel is een oude ruïne van een kasteel op een heuvel in de stad, waarschijnlijk daar gebouwd vanwege het mooie uitzicht. Vanaf die plek kun je prachtig de stad overzien. Dit was onze laatste bezienswaardigheid waarna we terugkeerde naar het hotel, daar even op het dakterras geluierd en daarna de stad weer in gegaan om iets te drinken. Per toeval een Duister? ontmoet die zijn rijbewijs en bankpasjes was kwijt geraakt? en ook half Jordaans was? We hebben met hem in een cafeetje ons eerste Jordaanse biertje gedronken, Amstel.., en hij stelde voor om samen een auto te gaan huren en door het land te gaan reizen. Een raar verhaal omdat we geen van alle een rijbewijs bij ons hebben, maar dat was geen probleem volgens hem. Het verhaal werd steeds raarder en we kregen er geen goed gevoel van. We zijn er ook niet verder op in gegaan.
Vanavond gaan we eten in een Jordaans restaurant genaamd Jabri en morgen gaan we naar de woestijnkastelen in het Oosten.
Groetjes Juul

• 01 Juli 2013 - 18:59

Marionette:

Het toeval wil dat wij net een kikkererwtensalade hebben gegeten. Ik verdenk Geert ervan dat hij zich zodanig verplaatst in jullie reis dat hij spontaan Arabisch heeft gekookt.
    Twee onschuldige jongemannen vallen op voor rare Duitsers/Jordaniërs. Gelukkig zijn jullie minder onschuldig dan jullie lijken! Dat stelt dan weer gerust. alle lfs, mams Marionetje

• 01 Juli 2013 - 20:08

Geert:

Een Renault 8 Gordini uit 67 verraad dat er historie ligt op renault-vlak. Trek de magazijnen maar leeg als je kunt. Geniet ze!
    Geert

• 02 Juli 2013 - 16:59

Juul:

Ga ik zeker doen, ik heb het adres van de garage in Amman al verworven en wil daar graag een kijkje voor je gaan nemen!