Desert castels - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Desert castels - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Desert castels

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

02 Juli 2013 | Jordanië, Amman

Halla allemaal,

Gisterenavond gegeten in een restaurantje genaamd Jabri en daar één van de Jordaanse specialiteiten gegeten genaamd; Mansef. Een klein stukje dode geit met overal uitstekende botten drijvend in een soort gebonden zurige geitenmelk. Daarbij een enorm bord droge rijst, een oude taaie pannenkoek en een schaaltje met dikke augurken. En dit alles terwijl het aircovocht in je colatje druppelt. Ronduit; ‘BAH’

Vanochtend weer een lekker ontbijtje met Turkse koffie, een sterke espresso met kardemom erin. Het deed Philippe denken aan fluorhappen bij de tandarts. Vandaag hebben we 2 leuke meiden uit Engeland ontmoet tijdens onze kasteeltour, leuk om mensen te ontmoeten. Over de tour; onze eerste stop was bij; The cave of the seven sleepers. Daar liggen volgens de Koran 7 christelijke jongens die ontsnapt zijn uit de handen van de Romeinse keizer Trajan, in de grot terecht gekomen zijn en daar 309 jaar lang hebben geslapen. In de grot zie je 7 tombes eentje heeft een raampje erin waarin je duidelijk de resten van een mens ziet liggen.

Onze reis vervolgde zich verder naar het oosten en na een uur rijden kwamen langs een Amerikaans leger kamp waar 4000 Amerikaanse soldaten verblijven. In totaal zitten er 19000 Amerikaanse soldaten in Jordanië, de meeste bij de grens met Syrië en Irak. Jordanië is natuurlijk strategisch een perfecte plek voor de Amerikanen zo midden in Midden-Oosten. De weg waar we overheen reden word ook dagelijks gebruikt als landingsbaan voor militaire vliegtuigen. En op het terrein staat volgens onze gids een gevangenis waar niemand van weet wie daar in zitten?!

Het eerste zand kasteel vond ik meteen ook de mooiste. Nog grotendeels intact het vroegere centrum van een handelsnederzetting die ook als uitkijkpost diende. Het hele plaatje deed me erg aan de film Lawrence of Arabia en iets zegt me dat ik dit nog vaker ga zeggen. Philippe noemde het anders en dacht dat hij in de Fata Morgana zat. Prachtig om op het dak van het kasteel te staan en de woestijn in te kijken! Het niks van de woestijn maakt het ook heel speciaal en bijzonder.

Noemenswaardig vond ik het feit dat Jordanië geen eigen drinkwater en elektriciteit voorzieningen heeft. Drinkwater komt uit Syrie en Israel en elektriciteit uit Egypte. Kwetsbaar om in zo’n kwetsbaar gebied afhankelijk te zijn van buurlanden. Enfin, vanavond gaan we lekker eten met de twee Engelse meiden en nog twee anderen uit Canada.

Groetjes Juul

  • 02 Juli 2013 - 17:42

    Geert:

    Jullie nemen het er goed van begrijp ik en dat is erg leuk te lezen. Droge geit is niets vergeleken bij kameelbiefstuk weet ik uit ervaring!!

  • 02 Juli 2013 - 17:47

    Marionette:

    Mijn primaire reactie:Och, wat leuk. Dan doel ik op vanavond en een gezellig (en lekker) eten. Dag lieve Arabieren! Super om mee te le(z)ven. X mamionette

  • 02 Juli 2013 - 18:19

    Carry:

    Hi guys!
    Wat leuk om jullie uitgebreide reisverhalen te lezen! Best wel spannend ook al zijn jullie met een gids... Ik merk dat ik me eigenlijk nooit zo verdiept heb in dit land, dus dankzij jullie leer ik dat er nog steeds enorme aantallen buitenlandse militairen gestationeerd zijn en het niet direct een land voor fijnproevers is. Ik lees nergens hoe het gaat met de communicatie met de lokale bevolking, niet best denk ik omdat jullie niet om de droge geit met dikke augurken heen gekund zijn.
    Goede reis verder, veel plezier met de meiden en wie weet krijgen jullie voor de variatie vanavond een sappig geitenboutje op je bord. Laat je verrassen!
    Kijk uit naar jullie volgende verhalen!
    Groeten, Carry & Twan

  • 03 Juli 2013 - 12:36

    Opa En Oma, Gemert:


    Hoi lieverds,
    Geweldig ,wat wij allemaal te lezen krijgen van jullie,en hoe heerlijk om zo de reis mee te maken,
    En hoe is het met het eten? of is het van Opa lekkerder?Juul jij kent het wel ,eten wat de pot schaft.
    Mannen geniet van elke dag,en wij zijn weer benieuwd naar het volgende reisverslag.
    Groetjes en een KUS van ons,OPA en OMA.

  • 03 Juli 2013 - 14:44

    Daan:

    Zoals altijd, weer hartstikke leuk om mee te lezen.
    Veel plezier vanavond en laat het eten dan ook heerlijk smaken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 40330

Voorgaande reizen:

26 Juni 2017 - 22 Augustus 2017

Central America

06 Juli 2016 - 25 Augustus 2016

Filipijnen & Sulawesi

21 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

Zuid-Oost Azië

30 Juni 2013 - 24 Juli 2013

Jordanië

Landen bezocht: