Reis Amman - Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Reis Amman - Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Reis Amman - Jeruzalem

Door: Philippe

Blijf op de hoogte en volg Juul

03 Juli 2013 | Israel, Jeruzalem

Salem/Shalam allemaal,

Gisteren hebben we samen met twee Engelse meiden en een Nederlandse jongen(die we notabele tegen kwamen tijdens onze tour langs Dessertcastles, hoe toevallig!!!) gegeten in Rainbowstreet in Amman. Het uitzicht was prachtig over de stad, het eten was matig. Wel heel gezellig geklets en voordat we het wisten was het alweer 12 uur. (Vinden we beide we heel leuk om nieuwe mensen te leren kennen, zeer interessant en gezellig). We zijn op tijd naar bed gegaan want de volgende morgen staat er iets speciaals op het programma….

Ik werd s’ochtends net als de dagen ervoor weer wakker van de moskee, wat eigenlijk wel iets sprookjesachtig heeft. We stonden om 6:30 op omdat we om 7:30 opgehaald werden om naar Jeruzalem te gaan in Israel voor twee dagen!! Aangezien we best wel veel tijd hebben om Jordanië te bezichtigen en het maar iets meer dan twee uur is met de bus van Amman, dachten we van waarom niet?? Om precies te zijn ligt Jeruzalem ten westen van Amman vlakbij de rode zee en de Middellandse zee. We werden bij de Jordaanse grens afgezet door het busje van het hotel. Daar was het vrij onduidelijk wat we moesten doen maar uiteindelijk bleek dat we eerst wat moesten betalen om Jordanië te verlaten en daarna zouden we een bus pakken naar de grens van Israel. Tussen de twee grenzen zit een groot stuk niemandsland( Israel en Jordanië hebben sinds 1994 vrede en sindsdien is de band alleen maar versterkt, Ook vanwege het feit dat beide landen goede band hebben met VS). Eenmaal aangekomen bij de Israëlische grens (10:30) was het ook een grote chaos. Je moest eerst in een rij staan om je bagage af te droppen en om je paspoort te laten zien. We zagen bij deze eerste controle al dat bij mij iets anders werd aangekruist op een papiertje van de grens dan bij Juul. Ik zal het in het kort uitleggen; ik heb een Frans-Tunesische achternaam namelijk: Benyoussef ( komt omdat mijn vader daar vandaan komt maar mijn moeder is Nederlands) De situatie in Israël is vrij gecompliceerd vanwege de wrijving tussen Palestina(Arabische) en Israel(grotendeels Joods) en als ik dat nu moet uittypen wat het probleem precies inhoud ben in over tien kantjes nog niet klaar bovendien weet ik het zelf niet eens precies (wikipedia= Israel) Maar het komt erop neer dat de Israëlische grens extreem goed bewaakt wordt en Arabische namen,personen etc.. extra goed in de gaten worden gehouden, op dit moment is het rustig gelukkig. Dit probleem houdt in dat mijn naam op een Nederlands paspoort op valt bij de grens van Israël. Ik heb wat vragen moeten beantwoorden wat mijn doel was van het bezoek en wat algemene vragen. Uiteindelijk heb ik drie uur moeten wachten voordat ik de grens over kon gaan omdat er veel mensen waren die ook de procedure moesten doorgaan. Je ziet dat ze er ook willekeurig mensen uitpakken want ik zat naast een echte Belg die alleen Belg was en die moest ook procedure doorgaan. Juul kon vrij makkelijk doorlopen ( best wel raar voor een jonge met een Duitse naam;)), werd wel gefouilleerd maar moest toen op mij wachten. Toen we uit alle controles waren gekomen,waar in totaal drie keer ons paspoort werd gecheckt, konden we eindelijk Israel betreden en de bus pakken naar Jeruzalem. Al met al begrijp ik de controles maar het is wel heel overdreven allemaal en jammer dat het zo moet. Het rare was toen we Jeruzalem binnen reden zagen we joden,moslims, en christenen samen in een stad leven.. Het kan dus wel! Het was een busrit van een half uur en van het punt waar we werden afgezet zagen we al de muur van van de heilige stad waar zoveel geschiedenis te vinden is. We hebben toen voor een deel richting het hostel gelopen en daarna hebben we een tram gepakt. Het hostel wat we al gisteren hadden geboekt in Amman ziet er heel leuk uit. Schoon,groot, veel internationale reizigers en in het midden van het centrum. We hebben al contact gehad met een man uit Nieuw-Zeeland. Wat ons ook opvalt is dat Jeruzalem en Israël ( van wat we er van gezien hebben tot nu toe) er westers uitziet, schone straten en een mooie nieuwe tram. De chaos in Amman is ook leuk hoor!! We gaan straks lekker wat eten op een lokale markt vlakbij het hostel. En morgen gaan we het oude centrum verkennen van Jeruzalem. Ben benieuwd!!

Groetjes Philippe

  • 03 Juli 2013 - 21:52

    Hanneke:

    lieve jongens, had even moeite met het feit dat jullie nu ineens in jeruzalem zitten. niet echt een veilige haven maar ik snap heel goed dat als je maar twee uur verwijderd bent van z'on bijzondere stad dat je er naar toe gaat. geniet ervan en laat ons genieten d.m.v. jullie dagelijkse verslagen. xxxH
    amama/han

  • 03 Juli 2013 - 23:52

    Marionette:

    Lieverds, wat lijkt me dat boeiend om ook Jerusalem te bezoeken. Ben nu al weer benieuwd naar het verslag van morgen. Hoop dat jullie vanavond eens lekker gegeten hebben. Ik sport me 'rot' tijdens de wandelingen met Tommie. Rondom de vennen in Oisterwijk zijn heel veel boomstammen zijn prooi geweest vanavond. Dikke kus, Mamionette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 1113
Totaal aantal bezoekers 40342

Voorgaande reizen:

26 Juni 2017 - 22 Augustus 2017

Central America

06 Juli 2016 - 25 Augustus 2016

Filipijnen & Sulawesi

21 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

Zuid-Oost Azië

30 Juni 2013 - 24 Juli 2013

Jordanië

Landen bezocht: