Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

04 Juli 2013 | Israel, Jeruzalem

Hallo allemaal,

Gisteren aangekomen in Israël, wat een belevenis, de grensovergang alleen al. Na al het gedoe bij de grens met een busje vanuit Palestina naar Israël gereden. Bij de grens van die 2 landen, waar je de alom bekende muur ziet, werden we aangehouden voor controle. Een vrouwelijke militair, in mijn ogen een jaar of 20, kwam dreigend met haar mitrailleur en een desduivels gezicht ons busje in. Ik kon het lachen nauwelijks inhouden en onze paspoorten werden dan ook extra uitgebreid gecheckt. Het angstzweet stond in mijn handpalmen, maar stiekem leuk om mee te maken en zo’n politiepakje is best sexy;)

’s Avonds gegeten met een meisje uit Australië en eentje uit Nieuw-Zeeland. Erg leuke mensen en we hadden dan ook een erg leuke avond. Gegeten bij een tentje waar ze allerlei verschillende soorten hummus
hadden.

Vandaag stond het historische centrum van Jeruzalem op het programma. We zijn met een tour meegegaan die georganiseerd werd door het hostel waar we zitten en wat overigens een kei leuke plek is. Goh, hoe ga ik dit nu uitleggen?? Wat een bijzondere stad en wat een waanzinnig complexe geschieden. Christelijke, Joodse en Islamitische heiligdommen staan letterlijk naast elkaar in het oude centrum. De Dome of the Rock, een tempel met een gouden dak, waar volgens de moslims de Profeet Mohammed opsteeg naar de hemel, schittert in de zon. Bij de Westerse Muur, het laatste overblijfsel van een belangrijke tempel, staan Joodse mannen al leunend tegen de muur te huilen. En op de achtergrond klinken de klokken van de Kerk van het Heilige Graf waar Jezus is gecrucificeerd. Dit alles staat nog geen 300 meter van elkaar. We hebben een wandeling gemaakt door de 4 wijken in de oude stad zo passeerden we de Armeense, Christelijke, Islamitische en Joodse wijk.

Na de informatieve tour besloten we om naar de Church of the Holy Sepulchre (Kerk van het Heilige graf) te gaan, de heiligste plek van het Christendom. Een grote mooie kerk die om de plek gebouwd is waar Jezus gecrucificeerd is. In het midden van de kerk staat een kapel waarin de tombe van Jezus staat, dit is de plek waar Jezus werd neergelegd na zijn kruisiging en waaruit hij is herrezen. Deze kapel wordt bewaakt door monniken en hier kun je in. Bij het binnentreden van de kapel draaide mijn maag om van de spanning, wat een bijzondere plek. Je knielt voor het altaar en voelt dat dit een bijzondere plek is. Miljoenen christenen van over de hele wereld komen naar deze plek om te bidden en je ziet overal om je heen de passie van mensen. Voor hen is het een droom die uitkomt om daar te zijn. Voor mij is dat niet, maar ik ben wel erg dankbaar dat ik daar geweest ben.

Morgen staat een bezoek aan de Dome of the Rock en Bethlehem op het programma!

Groetjes Juul

P.S. De foto’s staan er eindelijk op!

• 04 Juli 2013 - 18:26

Marionette:

Lieverd(s), je verslag van vandaag raakt me. Van sexy politiepakje tot en met je beschrijving van de plek waar Jezus is begraven ! wat goed dat jullie de keuze hebben gemaakt om hier ook naar toe te gaan.
    En nu ga ik snel naar de foto's kijken. Dikke kus !

• 04 Juli 2013 - 18:42

Corinne:

Wat een prachtige verhalen en foto's!
    Fijne reis en heel veel groetjes uit de Mortel, Henk en Corinne

• 04 Juli 2013 - 19:14

Geert:

Wat bijzonder weer allemaal! Ik blijf jullie graag volgen en ben ook een beetje schuin aan het kijken naar Jordanie als een leuke bestemming voor ons. Mooi dat jullie je zelfstandigheid pakken om deze mooie reis aan te gaan en verder uit te bouwen.....liefs Geert

• 05 Juli 2013 - 09:00

A.Vogels:

Hoi schatten,prachtige verhalen,prachtige foto's,waar wij iedere keer,elke dag ,zo van genieten.
    Liefs OPA en OMA.

• 11 Juli 2013 - 15:26

Jolanda:

Wat ontzettend mooi dat wij zo een stukje met jullie mee kunnen reizen!
    Bijzondere verhalen met mooie foto's... Geniet ervan mannen en tot snel bij B&B ;-)
    Grtz, Jolanda