Bethelehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Bethelehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Bethelehem

Door: Philippe

Blijf op de hoogte en volg Juul

05 Juli 2013 | Israel, Jeruzalem

Hallo mensen,

Vandaag stond Bethlehem onder andere op het programma. We hadden besloten om niet al te laat op te staan dus om 8:30 stonden we klaar om de geboortestad van Jezus te gaan bezoeken. Bus 21 bracht ons in iets minder dan een half uurtje van Jeruzalem naar Bethlehem. Onderweg passeerde we de grens tussen Palestina en Israel, afgescheiden door een grote muur. Is heel raar om te zien; een muur die twee volken van elkaar scheidt. Ben nooit in Berlijn geweest tijdens de Muurtijd maar het zal er vast veel van weg hebben gehad. Eenmaal aangekomen in Bethlehem moesten we nog een klein stukje met de taxi voordat we bij de Nativity church aankwamen. Dit is de plek waar Jezus Christus 2013 jaar geleden ter aarde kwam. Er is in de tijd die volgde een hele kerk omheen gebouwd, vanwege de bijzondere gebeurtenis die daar heeft plaats gevonden. De ingang van de kerk was absoluut niet zoals je hem zou verwachten van zo een bijzondere kerk; zowel Juul als ik moesten bukken om binnen te komen, zo klein was de deur. Wat blijkt dat ze dit express hebben gedaan om het vee en andere dieren buiten de kerk te houden vanwege de dierenmarkt die er vroeger voor deur van de kerk was. Ooit was de deur veel groter. De kerk op zich was niet echt bijzonder maar onder het altaar was een soort grot waar Jezus op aarde is gekomen. Het was heel druk voor deze ingang, heel maar dan ook echt heel veel Oost-Europeanen waren er. Juul zei dat hij verschillende schilders zag lopen die in Tilburg aan het werk zijn;). We moesten even wachten voordat we naar binnen konden gaan omdat er binnen opdat moment gebeden werd door de priesters en monniken. Het was het wachten waard. Wat een bijzondere plek weer zeg. Veel mensen raakten emotioneel en deden een gebed en knieling voor het kleine altaartje binnen in de grot. Ik zelf ben niet zo gelovig maar vond dit ook een wel hele bijzondere plek. We hebben nu voor alle duidelijkheid de plek bezocht waar Jezus stierf en waar Hij tot aarde kwam!! Toen we uit de kerk kwamen hebben we nog een Moskee bezocht. Zeer apart dat je het ene moment in een kerk staat en het andere moment in een moskee, hoort bij dit uitstapje naar Jeruzalem is voor ons wel duidelijk. Ook hebben we nog de grot bezocht waar de Heilige familie naar toe vluchtten op de weg naar Egypte. Naar deze bijzondere bezienswaardigheden zijn we weer teruggekeerd naar Jeruzalem.

In Jeruzalem gingen we de Mount of Olives bezoeken. Het was een pittige klim maar was de moeite meer dan waard; wat een uitzicht over Jeruzalem zeg! Ook lag op deze plek een gigantisch groot joodskerkhof. Het idee is namelijk dat de meeste joden op deze plek begraven willen worden omdat al de mensen die hier liggen volgens het geloof op de eerste plaats staan om het heilige rijk te betreden na de dood. We wilde daarna de heilige maagd Maria kerk nog bezoeken, bekend van de gouden torentjes, ook gelegen op de berg maar deze was helaas dicht. Helaas was dit vandaag vaker het probleem want we wilde ook nog de heilige stad van David bezichtigen en de tombe van David, beide bekende bezienswaardigheden als je in Jeruzalem bent, maar die waren ook dicht. Onze Tour van vandaag hebben we afgesloten in de ruimte waar het laatste avondmaal heeft plaatsgevonden. Juul herkende de ruimte van schilderijen. Indrukwekkend weer om op een plek te zijn geweest die zeer belangrijk is voor het christendom in dit geval. Nu weer terug in hostel, lekker gedoucht na warme dag en we gaan straks ergens op de lokale markt wat eten. Het plan was eigenlijk om morgen terug te keren naar Jordanië maar vanwege Sabbat (Joodse zondag) is het zeer moeilijk om vanuit Jeruzalem een taxi te krijgen die ons naar de grens brengt, bovendien betaal je er dan ook flink voor. Dus hebben we besloten om zondagochtend weer naar Jordanië te gaan. Fijne avond allemaal!

Groetjes en kusjes van Philippe

• 05 Juli 2013 - 18:52

Hanneke:

he guy's, wat een geweldig verhaal weer. ik sta constant verbaasd dat jullie zoveel van de geschiedenis
    wweten, fantastisch ik leer er heel veel van. blijf zo doorgaan, ik heb bijna het gevoel of ik erbij ben. xxxHan(nneke)

• 05 Juli 2013 - 22:30

Marionette:

Thanks again voor het op afstand meebeleven! Morgen eens een verplichte rustdag? Alle indrukken even laten bezinken voor je Jordanië weer in gaat? Of is dat een behoefte die helemaal niet past bij twee jongemannen?! Kus Mamionette

• 06 Juli 2013 - 08:38

A Vogels:

Goede morgen,mannen
    Ons is het met de paplepel ingegeven,de geboorte en het overlijden van JEZUS .
    maar zoals jullie het beschrijven ,geweldig.
    dikke kus van OPA en OMA.