Sjabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Sjabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Sjabbat

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

06 Juli 2013 | Israel, Jeruzalem

Sjabbat is de wekelijkse rustdag in het Jodendom. Sjabbat vindt plaats op zaterdag, de zevende dag in de Joodse week en dient op de eerste plaats gevierd te worden door de onthouding van alle arbeid.

En daar zitten we dan overgeleverd aan de wil van het goddelijke in de meest religieuze stad ter wereld. Opa en oma hebben het vaak genoeg verteld; ‘zondags gingen we naor de Kerk, en daorna naor ut cafe’. Dat is nog niks vergeleken met de rustdag hier. Écht álles is dicht. Er rijden geen auto´s, geen bussen, geen trams, geen taxi´s echt helemaal niks. En geen één winkel is open. Bizar om over straat te lopen en er is géén verkeer. Alle kruispunten zijn leeg en je ziet nauwelijks iemand op straat. Wat ga je dan doen?

Ons aanvankelijke plan was om vandaag terug naar Jordanië te gaan reizen, maar dat is dus onmogelijk. Bij de receptie geïnformeerd of er misschien een museum open was ergens en gelukkig was dat zo. Het Israel museum.

Een prachtig museum aan de rand van de stad. Ze hadden een interessante tentoonstelling over Herodes de grote, hij was een vazalkoning van Palestina in de Romeinse tijd en heeft een belangrijke rol gespeeld in de vroege geschiedenis van het Midden-Oosten. Je maakte, in de tentoonstelling, een reis door de verschillende paleizen die hij heeft gebouwd en dat was erg indrukwekkend. Wat moet dat toch een bijzondere tijd zijn geweest om in te leven. Al met al de hele middag in het museum rondgelopen en gesnoept van verschillende stromingen in de kunst. Altijd blijft het leuk om met een audioguide rond te lopen en haal je veel meer uit een museum bezoek dan zonder verdere achtergrond informatie.

Net heb ik op ons dakterras al mijn tweede boek uitgelezen, Stoner van John Williams. Philippe lag in de zon te slapen en ligt daar voorlopig nog wel even denk ik. Morgen vervolgen we onze reis richting de dode zee!

Groetjes Juul

• 06 Juli 2013 - 18:20

Hanneke:

Lieve phil en juul,
    Hier oma die jullie ook iets wil zeggen.
    Ik zit hier bij jullie mam al jullie fot's en de verslagen te bekijken en ik vind het fantastsch dat jullie dit allemaal zien en meemaken. Wat had ik dit zelf ook graag gezien, geweldig.
    Jullie zijn eigenlijk nog maar aan het begin van jullie reis en hebben nu al zoveel bijzondere dingen gezien. Super dat jullie interesse hetzelfde is. Nog heel veel plezier en ik ben heel benieuwd naar alle verhalen straks. Liefs van oma mieke

• 06 Juli 2013 - 20:39

Opa En Oma:

lieverds, vruger ware de stroate hier ok lig, mar toen ware er gewoon nog gin auto's en zelfs ha nie iedreen ne fiets ! Schitterend om weer mee te lezen. Goede reis terug naar Jordanië. Kus van opa en oma.

• 06 Juli 2013 - 20:40

Marionette:

Lieverds, Onvoorstelbaar die lege straten ! Zo komen jullie ook aan wat rust toe. alle lfs, Mamionette