Duiken 1 - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Duiken 1 - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Duiken 1

Door: Philippe

Blijf op de hoogte en volg Juul

13 Juli 2013 | Jordanië, Akaba

Dag allen,

Vandaag stond de doorreis naar de Rode zee bij Aqaba op het programma. Om deze plek te bereiken moesten we om zeven uur s’ochtends een mini busje pakken die ons vanuit Petra naar Aqaba zou brengen. Na een kortstondig ontbijt stonden wij klaar om de Roze stad te verlaten en door te reizen naar de Rode zee. Na een tocht van iets meer dan drie uur kwamen we rond half elf aan bij ons duik adres waar we de komende vijf dagen verblijven. Het hotel ligt aan het strand en ligt 15 km ten zuiden van Aqaba, vlakbij de grens met Saudi-Arabie. Dit gebied staat bekend om de vele prachtige koraal riffen vandaar dat er hier in de omgeving verschillende duikadresjes te vinden zijn. Het hotel ziet er verder prima uit, lekker om het zwembad en strand binnen handbereik te hebben, zeker in de hitte die je hier in het zuiden van Jordanië aantreft.
Vandaag zijn zowel Juul als ik begonnen met onze duikcursussen. Juul gaat proberen om zijn resquediver brevet proberen te halen ( Juul heeft al meerdere malen gedoken) en ik ga voor mijn Openwaterdiver Brevet ( eerste keer duiken voor mij) Nadat we onze bagage hadden gedropt in de kamer konden we meteen beginnen met onze cursus. Beide hebben we een theorieboek ontvangen en werd de planning doorgenomen over de aankomende vier dagen hoe en wat we gaan doen. Onze leraren komen beide uit Down Under en zijn zeer relaxed en aardig.

Ik moest nadat ik al wat bladzijde van mijn theorie had doorgenomen de eerste proefduik vanmiddag al maken in het zwembad. Ik kreeg uitleg over hoe het allemaal in zijn werking gaat met de uitrusting etc. en toen was het moment aangebroken waarop ik mijn eerste duik ging maken!! Weliswaar in een zwembad maar het was zeer indrukwekkend en spannend. Morgenvroeg gaan we aangezien ik mijn eerste test gehaald heb naar de zee om daar te gaan duiken, spannend!! Ben zeer benieuwd.
De cursus van Juul bestaat uit twee delen, het eerste deel is aan algemene EHBO-cursus, hier leer je omgaan met noodsituatie en leert vaardigheden aan zoals reanimatie, hartmassage, nek-stabilisatie, slagaderlijke bloeding stelpen etc. Het tweede deel bestaat uit het oplossen van noodsituaties onder water. Hoe een bewusteloze duiker naar de oppervlakte brengen bijvoorbeeld? Het was boeiend en nuttig om dit soort dingen te leren en ook best spannend omdat regelmatig iemand in de buurt een hartaanval kreeg of iets dergelijks en ik dan adequaat moest handelen. Morgen rond ik als het goed is de cursus af en ga ik ook het water in.

We troffen elkaar om vier uur weer bij het hostel en zijn toen gaan snorkelen in rode zee, om alvast een glimp op te vangen van de prachtig mooie koraalriffen. Geweldig was het! Het water was kraakhelder en we hadden al meteen geluk : 2 verschillende zeeschildpadden gezien; Green Turtel en de Hawks Bill Turtel ook hebben we een zwart gestipte Murene gezien en nog veel meer.. Prachtig was het om de diversiteit te zien van een wereld die ik nog nooit zo had gezien! Morgen staat weer wat indrukwekkends te wachten. Ben benieuwd.

Groetjes Philippe

  • 13 Juli 2013 - 19:38

    Ingrid:

    Jullie zijn de perfecte combinatie. Philippe de eerste keer duiken en Juul in de buurt die leert wat hij moet doen mocht het ergens mis gaan. Veel kijkplezier!

  • 13 Juli 2013 - 21:50

    Hanneke:

    op de een of andere manier komen mijn berichtjes steeds een dag eerder in het overzicht. beetje vreemd mAr ik hoop dat jullie ze toch zien.xxx han

  • 14 Juli 2013 - 09:34

    Opa:

    Juul en PHILippe',
    Hier een bezorgde Oma,pas goed op met het duiken,en niet te overmoedig worden.
    geniet van de prachtige dingen die jullie allemmaal zien onder water.
    xx OPA en OMA>

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 40326

Voorgaande reizen:

26 Juni 2017 - 22 Augustus 2017

Central America

06 Juli 2016 - 25 Augustus 2016

Filipijnen & Sulawesi

21 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

Zuid-Oost Azië

30 Juni 2013 - 24 Juli 2013

Jordanië

Landen bezocht: