Fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Fietstocht

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

04 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Ons idee bij deze dagen in Bangkok was om de stad nog beter te leren kennen en dat hebben we gisteren zeker gedaan. Na een ontbijtje bij het hotel zijn we langs de rivier gaan wandelen die voor ons hotel loopt. Via een klein paadje dat langs grappige winkeltjes en marktjes loopt kom je in een buurtje terecht waar het bijzonder rustig is midden in deze metropool. Prachtige huiselijke taferelen met oude vrouwtjes die liggen te slapen in het huis met op de achter grond een foeilelijk versierde boedha met lichtjes en op de voorgrond zoon of dochter die aan het koken is. Na deze wandeling hebben we de taxiboot genomen naar China town wat al een belevenis op zich is. De boot zit altijd stampvol en heeft altijd haast. De kapitein wordt aangestuurd door een jonge Thaise gast met zonnebril op en slippers aan die als een heus baasje achter op het dek staat. De boot is een meter of 20 lang en maakt behoorlijke herrie daarom communiceren ze met een fluitje. Geen idee hoe ze het doen maar je merkt dat de kapitein reageert op het fluitje en zo weet hoe hij moet aanmeren en wanneer hij moet vertrekken. Met zwaar Thais accent wordt bij elke halte; ‘Move inside! Move inside!’ geschreeuwd.

Precies op tijd voor onze fietstocht kwamen we aan in China town. Met papa en Jan heb ik ook een fietstocht gedaan hier een tijdje geleden en vond dat zo leuk dat ik het ook graag met Philippe wilde doen. We begonnen de tocht in China Town. De gidsen weten bijzonder goed de weg en je komt door straatjes waar je anders nooit zou komen. De meest opmerkelijk taferelen trekken aan je voorbij en je gaat van rustige stukjes naar intense drukte en vice versa. Op een bepaald moment deed het me denken aan de Fata Morgana in de Efteling alleen dan zonder Oosters thema. Al rustig varend (fietsend) kom je de meest bijzondere scènes tegen die telkens veranderen. Na een hele tocht door deze wijk zijn we met de pont naar de overkant van de rivier gegaan. Hier heerste meteen een opmerkelijke rust en een totaal andere sfeer. De meeste mensen die in Bangkok werken wonen in deze wijk en gaan ’s ochtends met de pont naar hun werk. Eens in de 10 jaar overstroomd dit gebied waardoor de huizenprijzen er een stuk lager liggen. Bijzonder om op zo’n kleine afstand in zo’n totaal ander gebied te komen in zo’n mega stad. Wederom prachtige Aziatische taferelen die zo kleurrijk en bijzonder zijn dat simpelweg om je heen kijken volstaat om je kostelijk te vermaken. Dit in combinatie met de serene rust was een openbaring en absoluut heerlijk. Na een tijdje fietsen zijn we met de longtail boot een stuk verder naar het westen gegaan waar je plot tussen de bananen en rijst plantages fietst.

Allebei waren we laaiend enthousiast over deze tocht. Wat heeft Bangkok veel te bieden en wat ontzettend leuk dat we het steeds beter leren kennen.

Liefs Juul & Philippe

• 04 Januari 2016 - 06:56

Geert:

Een verhaal vol met herinneringen die ook voor mij herkenbaar zijn.
    Geniet met volle teugen. Tot weldra!