Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Juul Ehrismann - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juul

02 Augustus 2015 | Laos, Luang Prabang

Noord Laos wordt in het noorden begrensd door China, in het oosten door Vietnam en in het westen door Myanmar. Dit maakt deze regio tot een etnisch dynamisch gebied met verschillende volksstammen. Luang Prabang (door Amerikanen uitgesproken als Loeáng Prebáng) is de hoofdstad van deze regio. Gisteren zijn we hier na wederom een prachtige boottocht aangekomen. De Frans koloniale geschiedenis van Laos is hier nog erg zichtbaar. Gisteren zijn we de dag begonnen met een klassiek Frans ontbijt. Espresso,verse jus d’orange, croissant de beur, baguette et confiture. Heerlijk relaxed de dag begonnen en op die manier doorgezet. We hebben een aantal tempels bezocht maar alles op een uiterst langzaam tempo. Dat dwingt deze stad op de een of andere manier af, er hangt een relaxed sfeertje en het is ook niet druk.

Super enthousiast ben ik echter niet (laten we eerlijk blijven). De eerste avond hebben we op een markt gegeten wat er erg veelbelovend uitzag maar niet echt lekker was. Hele vlakken smaken en veel gefrituurde groenten in een soort broodkorstje. Helaas onze eerste mindere ervaringen met eten betreft en mijn telefoon is gisteren ook gestolen. Het Multi etnische karakter van Laos is behalve op de menu kaart ook moeilijk terug te vinden in deze stad.

Bovenstaande heb ik gisteren middag getypt (zaterdag) en ik moet zeggen dat mijn beeld inmiddels een heel stuk positiever is. Gisterenavond hebben we heerlijk gegeten en een super leuke avond gehad. We hadden afgesproken met twee meiden uit Nijmegen die we eerder hebben ontmoet bij een heel leuk barretje en zijn midden in de nacht bij een bowlingbaan terecht gekomen buiten Luang Prabang.. Echt een super vreemde plek en schijnbaar in het uitgaansleven van deze stad heel bekend. Nadat je in de kroeg hebt gezeten ga je hier naar de bowlingbaan 

Vanochtend moesten we om 09:00 uur bij een tourorganisatie zijn omdat dan onze fietstocht zou beginnen naar een waterval. Het regende echter en we hadden niet zo’n zin om door de regen te fietsen, gelukkig konden we het veranderen naar een tour met een busje waarbij we ook een ritje konden maken op een olifant. Tijdens het wachten op vertrek stonden er iets verderop allemaal mensen te zwaaien naar ons. We hebben dat hier wel vaker en hadden er niet zo’n zin in en negeerde ze dus een beetje. Uiteindelijk kwam er iemand naar ons toe van het zwaaigroepje en vroeg of we even mee wilde lopen. Het bleek dat ze mijn telefoon hadden gevonden en die terug wilde geven!! Wat een geluk en wat een aardige mensen dat ze hem teruggeven.

De tocht naar de olifanten was erg leuk en de watervallen zijn adembenemend mooi. Het water is op de een of andere manier licht turquoise van kleur wat super gaaf is en heel tropisch oogt. De vele waterpoelen en kleine watervalletjes maken het geheel zo adembenemend mooi. Zo mooi zelfs dat je gaat twijfelen of het wel echt is.

Liefs Juul & Philippe

• 03 Augustus 2015 - 09:59

Hanneke Vernooy:

Ha mannen,
    Super fijn dat de telefoon van Juul weer terug is en wat ziet dat ontbijtje er heerlijk uit.
    goede reis naar Vietnam.
    xxxx Mam

• 04 Augustus 2015 - 08:20

Nelly Ehrismann:

Ha die lieve Juul en Philippe,
    Toch wel anders om te reageren nu ik Philippe ook heb leren kennen en waarderen.
    Wat zien jullie veel prachtigs, vooral die schitterende watervallen met jullie ervoor zijn onvergetelijk.
    Wij genieten thuis, waar het heerlijk toeven is en ook in de tuin met verschillende planten die aan jullie acties herinneren. De bijen komen nog wel eens kijken naar hun plank op de schuur..
    We hebben veel etentjes en gasten en 'Da Nelly' krijgt steeds meer vorm. Ik ben gisteren geïnterviewd en er komt een clip op You Tube te staan, pas in september, ik laat het wel weten.
    Geniet verder en proef met aandacht (maar dat zie ik jullie in gedachten steeds doen en Juul beschrijft het ook zo mooi!)
    Liefs van ons allebei, Jos en Nelly

• 04 Augustus 2015 - 17:50

A.vogels:

hallo schatten,wat een vermoeiende reis ,maar wel de moeite waard,super hoe jullie het allemaal doen,geweldig,enwij genieten mee vooral hoe jullie het beschrijven,en vooral voor juul met opa gaat het goed.en met mij ook natuurlijk.kus van oma.

• 06 Augustus 2015 - 20:34

Liesbeth :

Hoi Juul en Philippe
    Wat een belevenissen en die telefoon was weg en terug? Hoop het
    Mooi dat je de rust en de" zacht als zijde buigzaam als riet" ervaart bij de bevolking . Met twee mooie reis en dan jij daar alleen verder. Veel ontmoetingen , goed. Liefs liesbeth